Niemikotisäätiön yksiköissä on koronarajoitustenkin aikana monipuolisesti tukea sekä puhelimitse että etä- ja lähitapaamisinakin.

Ota yhteyttä omaan ohjaajaasi tai yksikköösi. Palvelut ovat sinua varten myös etänä.

Koronaohje

Jos tunnet koronaoireita (päänsärky, haju- tai makuaistin häiriöt, nuha, yskä, hengenahdistus, voimattomuus, väsymys, lihaskivut, kurkkukipu, kuume, pahoinvointi, ripuli), toimi näin:

  1. Ota yhteyttä yksikkösi ohjaajaan. Yöaikaan voit ottaa yhteyttä päivystysnumeroon 050 573 5658 tai sähköpostitse paivystys@niemikoti.fi
  2. Tee oirearvio Oma olossa (https://www.omaolo.fi/palvelut/oirearviot/649) tai jos et pysty tekemään oirearviota, soita koronavirusneuvontaan p. 09 310 10024 (päivittäin klo 8–18) ja muina aikoina Päivystysapuun, p. 116 117.
  3. Odota ohjeita äläkä mielellään tapaa ketään ennen tarkempien ohjeiden saamista.

Palvelunkäyttäjä, saat apua sähköiseen asiointiin ja yhteydenpitoon Mieli Töihin -yksiköstä. Lue lisää.

Onko sinulla hyvä linkki, joka voisi auttaa korona-pandemian aikana? Lähetä se meille tällä lomakkeella!
Linkkivinkki

Kesä mielenterveyskuntoutujan näkökulmasta

Eletään huhtikuun loppua vuonna 2019. Kohta on taas kesä ja moni odottaa kesälomaa toiveikkaana, niin myös moni meistä mielenterveyskuntoutujista. Kaikille kesä ei kuitenkaan ole ruusuisinta aikaa. Osa mielenterveyspalveluista on kesätauolla ja sitä monille niin tärkeää päivätoimintaa ei osassa avokuntoutuksen toimipaikoissa loma-aikaan järjestetä. Joillekin mielenterveyskuntoutujille se on vaikeaa, koska, päivärytmi muuttuu ja tekemistä on suunniteltava itse. Useimmille se ei ole ongelma, mutta kunto voi myös romahtaa, kun ei ole säännöllistä päiväohjelmaa.

Osa mielenterveyskuntoutujista tarvitsee päiväohjelman puuttuessa jopa osastohoitoa, varsinkin jos unirytmi muuttuu ja tulee valvottua liikaa. Apua kannattaa hakea heti, jos huomaa että ei pysty nukkumaan. Silloin välttyy vaipumasta psykoottiseen olotilaan ja sairaalahoito on lyhyempi tai sitä ei edes tarvita, kun ongelma voidaan hoitaa lääkitystä tarkistamalla.

Päivärytmin voi tietenkin suunnitella myös itse. Eräs keino on laatia viikko-ohjelma kesän varalle jo keväällä. Viikko-ohjemaan on hyvä laittaa lääkkeidenottoajat sekä kesän aikana kiinnostavat virikkeet. Unirytmiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, koska se on ratkaiseva asia kunnon säilymisen kannalta. lääkityksen säännöllinen käyttö ehkäisee kunnon romahtamista. Suosittelen päiväohjemaan myös säännöllistä ruokailua, riittävää liikuntaa, henkilökohtaisen hygienian hoitamista ja sosiaalisia kontakteja.

Ihminen tarvitsee ympärilleen muita ihmisiä. Vaikka joskus on hyvä olla yksin ja rauhassa, lisää liiallinen yksinolo sairastumisen riskiä. Sosiaalisia virikkeitä voi päivätoiminnan puuttuessa olla hankalaa löytää, mutta ei se mahdotonta ole. Uuden harrastuksen aloittaminen on yksi keino päästä toteuttamaan omaa sosiaalisuuttaan muden ihmisten pariin. Muita ihmisiä tapaa myös kristillisissä tilaisuuksissa. Kristilliset seurakunnat antavat tukea vaikeassa elämäntilanteessa oleville. Jooga on harrastuksena sekä fyysistä- että henkistä kuntoa parantava. Hyviä keskustelukumppaneita saattaa löytää vaikka uimahallin saunasta. Mahdollisuuksia on monia. Oman päivärytmin suunnitteluun tarvitaan vain kekseliäisyyttä ja sillä voi turvata oman kesän sujumisen ilman pulmia.

Heikki Krook
Kokemusasiantuntija

Kuva: Jani Korvenmaa, Haagan kamerakerho

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös