koronaepidemian aikana
arkisin 10–17
numerossa 050 404 0022

Lue lisää >

Niilon vapaa vertais-chat on aina auki ja kokemus­asian­tuntijoiden vetämä chat-kahvila ti klo 17 ja la klo 14.

Lue lisää >

Palvelunkäyttäjä, saat apua sähköiseen asiointiin ja yhteydenpitoon Mieli Töihin -yksiköstä. Lue lisää.

Onko sinulla hyvä linkki, joka voisi auttaa korona-pandemian aikana? Lähetä se meille tällä lomakkeella!
Linkkivinkki

Enemmän aikaa asiakkaalle – Jälleenvuokrauksen onnistunut kehittämisprojekti muutti työskentelytavan

Jälleenvuokrausyksikön kotikäyntien määrä
Jälleenvuokrausyksikön kotikäyntien määrä

Niemikotisäätiön asumispalveluista suurimman osan muodostavat jälleenvuokrausyksikön tarjoamat palvelut. Käytännössä kyse on yli tuhannen säätiön vuokraaman ja hallinnoiman asunnon edelleen vuokraamisesta helsinkiläisten mielenterveyskuntoutujien käyttöön.

Suuren asuntojen määrän lisäksi jälleenvuokraus tarjoaa asukkailleen myös hyvin kattavat ja monipuoliset tukipalvelut asumiseen ja elämiseen.

Tämä kaikki tapahtuu hyvin pienellä työryhmällä, johon kuuluu kahdeksan ohjaajan lisäksi lähiesimiehenä toimiva prosessivastaava ja koko yksikön toiminnasta vastaava isännöitsijä.

Jälleenvuokrauksessa toteutettiin 2018–2019 kehittämisprojekti, jonka tarkoituksena oli lisätä suoran asiakastyön määrää 32 %:sta 44 %:iin, selkeyttää työn koordinointia ja työaikaresursseja. Kuten muussakin säätiön toiminnassa myös tässäkin kehittämisprojektissa pyrittiin työn kustannustehokkuuden parantamiseen. Projektin aikana jälleenvuokrauksen toimintakäytäntöjä muutettiin niin, että työntekijöiden asukkaat jaettiin uudella tavalla. Aikaisempi pirstalemainen jako asukkaiden osalta korvautui niin, että tietyn ohjaajan kaikki asukaat ovat nyt saman postinumeron alueella, jolloin yksittäiset matka-ajat lyhenevät. Projektin aikana työtapoja muutettiin myös parityöskentelyn osalta. Asiakaskäynnit ja asukastapaamiset suoritetaan pääosin yksintyöskentelynä ja parityöskentelyn vaatimat työtehtävät hoidetaan aina erikseen suunnitellusti.

Projektin tuloksena suoran asiakastyön osuus ohjaajien työpäivästä kasvoi liikkumiseen kuluneen matka-ajan vähennyttyä. Projekti toi mukanaan myös uuden entistä jäsentyneemmän toimintatavan työntekijöiden aiemmin hyvin pirstaleiseen ja usein jäsentymättömään arkityöhön.

Uusi toimintamalli antaa paitsi entistä enemmän aikaa yksittäiselle asiakkaalle myös entistä paremmat mahdollisuudet kohdata ne asiakkaat, jotka tarvitsevat enemmän tukea.

Jokainen nuppineula on jonkun koti.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös