Niemikotisäätiön yksiköissä on koronarajoitustenkin aikana monipuolisesti tukea sekä puhelimitse että etä- ja lähitapaamisinakin.

Ota yhteyttä omaan ohjaajaasi tai yksikköösi. Palvelut ovat sinua varten myös etänä.

Koronaohje

Jos tunnet koronaoireita (päänsärky, haju- tai makuaistin häiriöt, nuha, yskä, hengenahdistus, voimattomuus, väsymys, lihaskivut, kurkkukipu, kuume, pahoinvointi, ripuli), toimi näin:

  1. Ota yhteyttä yksikkösi ohjaajaan. Yöaikaan voit ottaa yhteyttä päivystysnumeroon 050 573 5658 tai sähköpostitse paivystys@niemikoti.fi
  2. Tee oirearvio Oma olossa (https://www.omaolo.fi/palvelut/oirearviot/649) tai jos et pysty tekemään oirearviota, soita koronavirusneuvontaan p. 09 310 10024 (päivittäin klo 8–18) ja muina aikoina Päivystysapuun, p. 116 117.
  3. Odota ohjeita äläkä mielellään tapaa ketään ennen tarkempien ohjeiden saamista.

Palvelunkäyttäjä, saat apua sähköiseen asiointiin ja yhteydenpitoon Mieli Töihin -yksiköstä. Lue lisää.

Onko sinulla hyvä linkki, joka voisi auttaa korona-pandemian aikana? Lähetä se meille tällä lomakkeella!
Linkkivinkki

Satoisaa syyskuuta!

Lähellä tuotettu sesonkiruoka on ympäristöystävällistä

Ruoka aiheuttaa kolmanneksen arkielämämme ympäristökuormasta. Jo pienilläkin ympäristöystävällisillä ruokavalinnoilla teet ekoteon. Hyvän omantunnon lisäksi saat vaihtelevaa ja terveellistä herkuteltavaa! 

Valitse lautasellesi

  • lähiruokaa ja sesonkituotteita, kun mahdollista.  Muista, että eurooppalainen omenakin on lähiruokaa verrattuna brasilialaiseen banaaniin. Ja vaikka ei olisikaan sesonki, suomalaiset pakkasmarjat ja juurekset ovat aina herkullista, terveellistä ja ekologista lähiruokaa! 
  • pääasiassa kasviksia. Syö punaista lihaa mielellään vain kerran viikossa.  Niin sekä sinä että ympäristö voitte paremmin! Lihan voit korvata myös palkoviljatuotteilla (pavut, linssit, herneet). 
  • broileria korkeintaan pari kertaa viikossa ja muista suosia luomua, kun mahdollista.
  • perunaa!  Syö mieluummin perunaa kuin riisiä. Peruna kasvaa hyvin Suomessa eikä vaadi ympäristökuormittavaa viljelytapaa, se on täysin kolesteroliton ja sisältää valtavasti vitamiineja ja hivenaineita. Ja peruna muuten kannattaa keittää kuorineen! 
  • täysjyväviljaa! Leivän lisäksi voit käyttää viljatuotteita myös lisukkeina (keitetty ohra) tai syödä sellaisenaan aamiaispuurona. 
  • Muistathan, että maitotuotteita voit korvata myös esim. kauratuotteilla, joiden ansiosta saat tarvitsemasi kalsiumin (valitse kalsiumrikas tuote). 

 

Tulostusohje: pdf-näkymän alapalkissa on latausnappula (nuoli alaspäin), klikkaa sitä ja käytä printtaustoimintoa.

satoisasyyskuu2022

Julkaisut liittyen Satoisaa syyskuuta!

Vieritä ylös