Teksti: Heikki Krook

Tiistaiaamuna 9.8.2022 kokoonnuimme Haagan toimintatalolle valmiina viettämään rentouttavaa retkeä Vihtiparkissa. Noin klo 10 aloimme siirtyä autokuljetuksella kohti määränpäätä.

Matkalla oli seitsemän Haagan toimintatalon asiakasta. Ohjaajista mukana oli Senja ja vahtikoirana Enni. Perille saavuttuamme pystytimme teltat ja sen jälkeen menimme maksamaan telttailumaksun. Luvassa oli yhteistä ruoanlaittoa ja vapaata oleilua.

Kuuden aikaan iltapäivällä lähdimme saunomaan ja uimaan. Vihtijärven vesi oli mielestäni poikkeuksellisen lämmintä ja nautinnollista. Olin varautunut kylmiin öihin villapaidalla, mutta sille ei ollutkaan tarvetta. Makuupussin lämpö riitti hyvin ja sain nukuttua hyvät yöunet molempina öinä.

Hyvänä kokemuksena jäi mieleen nuotioletut, joiden paistamista pääsin ensikertaa elämässäni harjoittelemaan. Teimme myös retken Iso-Melkuttimelle, joka on sukeltajienkin suosiossa oleva kirkasvetinen järvi. Iso-Melkuttimen ympäristössä kävelimme suurinpiirtein viiden kilometrin pituisen lenkin. Paluumatkalla Iso-Melkuttimelta takaisin leirintäalueelle joimme kahvit Lättiksellä, joka on vanhaan junanvaunuun tehty kahvila. Lättis sijaitsee Osoitteessa Rautakoskentie 2079, 12750 Pilpala ja se on erityisesti moottoripyöräharrastajien suosima nähtävyys. Vihtiparkin lähimetsästä ei löytynyt kanttarellejä, mutta mustikoita pääsimme maistelemaan suoraan luonnosta.

Lähtöpäivänä Senja opasti miten leiri puretaan järkevästi. Kuivatimme telttoja ja makuupusseja Senjan antamien ohjeiden mukaan ja opin taas ottamaan huomioon uuden asian telttailun saralla.

Leirillä oli hyvä syrjimätön yhteishenki eikä kukaan sairastunut flunssaan, koronaan tai muuhun. Jään odottamaan ensi vuoden leiriä hyvien leirimuistojen kanssa.